Vaativaa vedenpaine-eristystä Länsimetron asemilla

Länsimetron rakennustyöt etenevät hyvää vauhtia. Matinkylään ja Tapiolaan valmistuvilla metroasemilla käytetään Voltex DS -vedenpaine-eristettä pohjaveden alapuolella sijaitsevissa betonirakenteissa.

Elokuussa 2016 valmistuu Länsimetron ensimmäinen vaihe, joka ulottuu Matinkylään asti. Nyt töitä tehdään tasaiseen tahtiin niin kaikilla tulevilla metroasemilla kuin niiden välisillä rataosuuksilla.

Aikataulu on tiukka, joten hyvät suunnitelmat ja johdonmukainen työskentely niiden pohjalta ovat arvossaan. Yksi kriittisistä seikoista on pohjaveden alapuolelle tehtävä vedenpaine-eristys.

Hinta-laatusuhteeltaan kilpailukykyinen tuote

Matinkylän metroasemalla mattomaista Voltex DS -vedenpaine-eristettä asennetaan metrokuilujen päälle nousevien rakenteiden sekä metrokeskuksen perustuksiin ja ulkoseiniin. Tähän mennessä tästä työstä on tehty puolet – kaikkiaan Voltex DS levittäytyy noin 3000 neliömetrin alueelle.

– Parhaillaan rakennamme betoniseinää kolmen kuilun kohdalla kohti maanpintaa. Ennen seinien vastaisia maatäyttöjä pitää saada sivutuki betoniseinille. Sitten jatkamme vedenpaine-eritystyötä, kertoo Lemminkäinen Infra Oy:n työnjohtaja Esa Virtanen.

Tapiolan tulevalla metroasemalla on asennettu noin 200 neliömetriä Voltex DS -vedenpaine eristettä pohjaveden alapuolella sijaitsevien teknisten tilojen seiniin.

– Voltex kestää paineellista pohjavettä paljon paremmin kuin tavallinen vesieristys. Lisäksi se on hinnaltaan ja laadultaan hyvin kilpailukykyinen tuote, arvioi Tapiolassa toimivan Lemminkäinen Infran työmaapäällikkö Jyrki Perokorpi.

Kaitokselta myös työnopastusta

Sekä Matinkylän että Tapiolan metroasemalle Lemminkäinen Infra vastasi Voltex DS:n asennuksesta. Kaitos toimitti tuotteen sovitussa aikataulussa ja antoi tarvittaessa opastusta asennustyöhön.

– Ennen toimeen tarttumista Kaitos neuvoi, kuinka homma hoituu mallikkaasti. Saimme selville muutamia mainioita kikkoja, joita meidän ei enää tarvinnut keksiä uudestaan, Perokorpi sanoo.

Perokorvella on hyviä kokemuksia Voltexista myös muun muassa Tikkurilasta Valkoisenlähteentien alikulun toteuttamisesta. Virtanen puolestaan on käyttänyt sitä aiemmin pysäköintitalossa Tapiolassa.

Suomen markkinoilla Voltex on ollut 1990-luvulta lähtien. Muualla maailmassa tuotetta on käytetty vedenpaine-eristeenä jo noin 50 vuotta.

Hyvät materiaalit ja tehokas rakenne

Voltex koostuu kahdesta polypropeenikuitukankaasta ja niiden välissä olevasta bentoniittigranulaatista. Voltex DS:ssä on toisella puolella kuitukankaaseen vielä kiinnitetty HDPE-muovikalvo. Molemmissa vedenpaine-eristeissä kuitukankaat on neulasidottu yhteen, minkä ansiosta kankaiden välissä oleva bentoniittisavi kapseloituu ja puristuu paikoilleen. Matoissa käytettävä karkea granulaattimuotoinen bentoniitti ei pääse liikkumaan kankaiden välissä asennuksen eikä koko käyttöikänsä aikana.

– Bentoniitti on vedellä kyllästettynä jopa 15 kertaa tilavampi kuin kuivana. Paisuva bentoniittisavi myös korjaa itse betonirakenteen pienet halkeamat – erinomainen ominaisuus tiivistettäessä esimerkiksi läpivientejä ja rakenteiden nurkkia, sanoo Kaitoksen myyntipäällikkö Seija Voutilainen.

Itse korjautuva ja helppo kiinnittää

Itsekorjautuvuutensa takia Voltex-vedenpaine-eristeiden saumaukseen riittää 100 mm:n limitys. Mitään kiinnikkeitä tai erikoisia saumaustekniikoita ei tarvita.

– Valmiiseen betoniseinään Voltex kiinnitetään naulaamalla. Sen saa myös nidottua valumuottiin ennen seinän valua, Voutilainen mainitsee.

Vaakapinnoilla Voltex ei vaadi kiinnitystä. Tarvittaessa mattovuodat voi nitoa kiinni toisiinsa limityksen kohdalla.

Voltexin hyvä säänkestävyys mahdollistaa alapohjalaatan valamisen suoraan maton päälle ilman erillistä suojabetonikerrosta. Tämä varmistaa Voltexin hyvän tartunnan alapohjalaattaan.

Metroasemilla myös Enkadrain-salaojamattoa

Voltex DS:n lisäksi Matinkylän ja Tapiolan metroasemilla on käytetty Kaitoksen Enkadrain CKL 20 -salaojamattoa. Sitä asennettiin pystysalaojaksi kalliopinnan ja betoniseinän väliin.

Enkadrain CKL 20 koostuu avoimesta ja hyvin vettä johtavasta sydänosasta, jonka toisessa pinnassa on suodatinkangas. Sydänosan toisen puolen peittää betonin tunkeutumista maton sydänosaan estävä polypropeenikalvo.

Teknisiä tietoja

Voltex Voltex DS
Bentoniitin määrä  4,8 kg/m2  4,8 kg/m2
Vetolujuus 8,0 kN/m 10,0 kN/m
Hydrostaattisen paineen kesto 70 m 70 m
Rullakoot 1,15 m x 5,0 m 1,15 m x 5,0 m
2,5 m x 20 m 2,5 m x 20 m
5,0 m x 40 m  5,0 m x 40 m

Länsimetro etenee

Pääkaupunkiseudun metroa rakennetaan Ruoholahdesta Lauttasaaren kautta Espooseen. Ensimmäisessä vaiheessa valmistuu 14 kilometriä pitkä metrolinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa. Asemat ovat Helsingissä Koivusaari ja Lauttasaari, Espoossa Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti -osuus on länsimetron seitsemän kilometriä pitkä seuraava rakennusvaihe. Uudet asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. Metro kulkee koko matkan maan alla.

Liikennöinti Matinkylään alkaa elokuussa 2016. Metron Matinkylä– Kivenlahti -osuus valmistuu aikaisintaan 2020. Osuuden rakentaminen alkoi syksyllä 2014 työtunnelien louhintatöillä.

Rakentamisesta vastaa Espoon ja Helsingin kaupunkien yhdessä omistama Länsimetro Oy. Länsimetron rakentamisen maksavat valtio, Espoo ja Helsinki yhdessä.

Voltexin asennuskohteita

  • Kujalan biokaasulaitos, Lahti
  • Tarastenjärven jätteenpolttolaitos, Tampere
  • Valkoisenlähteentien alikulkusilta, Vantaa
  • As Oy Mastokatu, Helsinki

Voltexin käyttökohteita

  • Vedenpaineelliset kellarin alapohjalaatat ja kellarikerroksen seinät
  • Teiden ja rautateiden alikulut
  • Liikennetunnelit
  • Ponttiseinät
  • Tunnelit ja tukimuurit

Teksti: Vesa Ville Mattila
Kuva: Matti Vuohelainen