Mallikasta meluntorjuntaa kivikoreilla

 

Joensuun Siltakadulle rakennettiin kivikoriaita vaimentamaan melua. Kokonaisuudesta tuli tehokas, tyylikäs ja kustannuksiltaan edullinen verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

 Joensuun Siltakatu toimi pitkään kaupungin sisääntuloväylänä. Ohitustien valmistumisen jälkeen sen liikennemäärät kuitenkin vähenivät niin paljon, että toinen ajoradoista päätettiin muuttaa pyörätieksi.

Viereisen pientaloasutuksen vuoksi kaupunki halusi hoitaa myös meluntorjunnan kuntoon. Kadun toiselle puolelle rakennettiin korkea maavalli. Toiselle puolelle tasatun matalan penkan päälle pystytettiin aita Betafence Soundblock -kivikoreista.

– Massiivinen maavalli ei mahtunut kadun ja uuden pyörätien väliin ja lauta-aidasta olisi tullut turhan iso, taustoittaa Joensuun kaupungin rakennuttaja Mikko Honkonen.

 

Koreihin ratasepeliä ja seulottua hiekkaa

Loivasti kaareutuvan kivikoriaidan kokonaispituudeksi tuli peräti 830 metriä, leveydeksi 0,8 metriä ja korkeudeksi 1 metri. Aita rakennettiin 5 metrin pituisista Betafence Soundblock -kivikoreista lukuun ottamatta päätyjä, joihin asennettiin 3 metriä pitkät korit.

Siltakadun kivikoreihin haluttiin laittaa 32–64 millimetrin ratasepeliä, joten korien silmäkooksi valittiin 25 x 200 mm. Meluntorjunnan vuoksi jokainen Betafence Soundblock -kivikori sisältää geotekstiilisäkin. Kun korit oli asennettu paikoilleen, säkit täytettiin seulotulla hiekalla ja ratasepeli peittää säkit myös päältä.

– Koska kivikoriaita jää suhteellisen matalaksi, halusimme sulkea ja peittää geotekstiilisäkit joka puolelta. Ratkaisu ehkäisee hiekan pölyämistä ja yhtenäistää ulkonäköä, Honkonen selittää.

 

Asiakkaiden mittojen ja toiveiden mukaan

 

Tavalliset Betafence-kivikorit ja meluntorjuntaan suunnitellut Betafence Soundblock -kivikorit toimitetaan osittain koottuina. Kokoon taitettujen korien pohja ja kansi on kiinnitetty yhdeltä sivulta ja kaikissa pystysaumoissa ovat tehdasasennetut kiinnityskierteet.

Mukana tulevat myös määrämittaiset sidontakierteet, kulmiin laitettavat lukkotapit ja korien sisään asennettavat määrämittaiset sidetangot.

– Kivikoriemme kasaus käy nopeasti. Ei muuta kuin kori auki, pohja kiinni, kääntö toisin päin ja täyttämään. Ajan säästämiseksi pohjan kiinnittämisessä kannattaa käyttää pneumaattista C-klipsi-puristinta, sanoo Betafence Groupin Pohjoismaiden myyntipäällikkö Jarno Kauhanen.

Betafence-kivikorit valmistetaan asiakkaan mittojen ja toiveiden mukaan. Yhden kivikorimoduulin pituus on 2–10 metriä ja metrin korkuisia koreja voi laittaa kuusi päällekkäin.

 

Ripeästi pienellä porukalla

Syksyllä 2020 Siltakadulle rakennetun kivikoriaidan tilaajana ja urakoitsijana toimi Savon Kuljetus Oy.

– Kun saimme penkan tasoitettua hienolla murskeella, muutama työntekijä ryhtyi kasaamaan koreja. Kaivinkoneen nostettua ne penkalle paikalle tuli täyttöporukka toisen kaivinkoneen kanssa, kertoo työmaapäällikkö Harri Pyöriäinen.

Seulottu hiekka tasoiteltiin lankun avulla geotekstiilisäkkeihin ja korien laidat täytettiin ratasepelillä. Jotta kaikki täytetyt kivikorit varmasti pysyisivät kuosissaan, niihin vielä laitettiin kaksi sinkittyä rautalankaa poikittaistueksi.

Kaikkiaan urakkaan kului 20 työpäivää.

Rakennuttaja Mikko Honkonen on tyytyväinen tyylikkääseen ja kustannustehokkaaseen lopputulokseen.

– Kivikorien alla sijaitsevaan maavalliin käytimme muuhun tienrakentamiseen sopimattomia maamassoja – rakennekerroksia ja mursketta – eikä perustuksia tarvinnut tehdä. Koska kivikoriaitaa ei tarvitse huoltaa, säästämme myös ylläpitokustannuksissa.

 

 

 

Teksti: Vesa Ville Mattila

Kuvat: Jami Ivanoff (ensimmäinen kuva) ja Jukka Naakka (toinen kuva)